PB Rally van Putten

Tijdens de, op 14 en 15 maart, verreden Tank S Rally hebben een aantal leden van de MCRI (Marshall Crew Rally International) een spontane actie in het leven geroepen, om er voor te zorgen dat het PrestonPalace Rallyteam aan de start zou staan van de eerste Rally van Putten op 10 mei jl. Doordat zij een substantieel deel van het inschrijfgeld bij elkaar hadden verzameld, was het mogelijk de BMW in Putten de sporen te geven.
Nadat het team de week ervoor al de Rally Sulingerland had gereden, had Egbert de keuze gemaakt om niet in de hotseat plaats te nemen, maar deze over te dragen aan Anita Ruttenberg.
Het technisch team had de BMW, in de paar dagen tussen Sulingen en Putten, van een nieuwe remkrachtverdeler voorzien en de wagen verder weer helemaal fris op de wielen gekregen. Men ging dan ook vol vertrouwen op pad.

De weergoden waren de 72 deelnemende equipes niet gunstig gezind, getuige de overvloedige regenval tijdens de wedstrijd. Enkele delen onverhard waren veranderd in modderpaden en zo glad geworden dat het, voor vele deelnemers, bijna onmogelijk was de pk’s op een gunstige wijze over te brengen op het wegdek. Gevolg: veel dwarse acties en veel plezier bij het publiek!!

De BMW van het PrestonPalace Rallyteam had al een tijdje te kampen met kachelproblemen en dat kwam met de vochtige omstandigheden heel slecht uit. Tijdens KP1 besloegen de ruiten van de auto dermate, dat Anita de pacenotes op gevoel moest lezen. Ondanks deze handicap wisten ze een tijd te realiseren die maar 6 seconden langzamer was dan de Willowstreet-equipe van Gerwin Voortman, het team dat ook in een BMW 325i in de Challenge meerijdt en geen dergelijke problemen kende. Ook tijdens de volgende klassementsproeven was het vochtprobleem een grote tegenstander waardoor Dirk en Anita de proeven, grotendeels met half geopende ramen, moesten afleggen.
Naarmate de dag vorderde werd de samenwerking in de auto steeds beter en dat bleek op KP3. Na driekwart van de proef hadden ze een voorsprong van bijna 20 seconden t.o.v. de vorige doorkomst op dat punt. Een overmachtsituatie bracht hier echter verandering in: het voor hun gestarte team van Niels van de Warrenburg en Alex Eisenberg (in hun snelle Opel Corsa super 1600) waren in een erg slecht stuk onverhard vast komen te zitten en blokkeerden de weg volledig voor de achterop komende deelnemers, waaronder dus ook Dirk en Anita. De klassementsproef werd geneutraliseerd en het PrestonPalace Rallyteam moest het doen met een normtijd, die overigens wel een heel stuk sneller was dan bij de eerste doorkomst.
Nadat de proeven 1/3 en 2/4 verreden waren, werden deze proeven aan elkaar “geknoopt” en ontstond er een klassementsproef met een lengte van bijna 35 km., eentje die in Nederland nog niet eerder was voorgekomen. Het was wel spijtig dat deze proef, door een crash van een deelnemer, weer geneutraliseerd werd en Dirk en Anita weer met een normtijd geconfronteerd werden.
Maar ondanks de slechte weersomstandigheden en de overmachtsituaties hebben Dirk en Anita de finish zonder schades of grote problemen weten te behalen. Met heel veel plezier hebben ze dan ook de rally kunnen afsluiten als 35ste van de 72 gestarte teams.
Als conclusie kunnen we stellen, dat de BMW steeds meer een maatpak begint te worden en de prestaties een stijgende lijn vertonen.
Tot slot willen we alle teamleden en de sponsoren bedanken voor hun bijdrage. Een speciaal woord van dank gaat uit naar de officials en alle andere personen, die ons financieel hebben ondersteund en het mogelijk hebben gemaakt om mee te doen aan deze eerste editie van de Rally van Putten.

Het PrestonPalace Rallyteam zal op 4 en 5 juli deelnemen aan GTC Rally in- en om Etten Leur.

Door |2018-04-25T08:50:52+00:00juni 18th, 2014|Rally 2014|

Doneren

Naam

Bedrijfsnaam

E-mailadres*

Bericht

Bedrag *