Raaltenaar Fred Roelfsema als navigator in Hellendoorn Rally

boerroelfsema

RAALTE – Het doel van het Preston Palace Rallyteam tijdens de Hellendoorn Rally? Heel simpel: “We gaan voor de punten in het kampioenschap en de dwarsliggersbokaal”, vertelt Fred Roelfsema uit Raalte, de navigator van het team met grote ogen. “Hoe dwarser je door de bocht komt, hoe meer punten je voor die bokaal krijgt. Echt driften dus. Het is bijna een publieksprijs, eentje voor het showmanship!” Het tekent het rallywereldje, dat voor een aanzienlijk deel bevolkt wordt door grote mannen die diep van binnen nog een beetje kleine jochies zijn. Iets dat Roelfsema maar wat graag beaamt.

Roelfsema (56), geboren en getogen in Assen, deed in zijn jeugd aan autorace. Door studie en zijn gezin verdween die sport uit zijn leven. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan… “In 2006 heb ik samen met een aantal vrienden een oude Volvo 240 rally klaar gemaakt. Daarmee zijn we de Volvo Original Cup in gegaan. Ik reed/navigeerde. In 2012 zijn we in die klasse zelfs Nederlands kampioen geworden.” Daarna ging Roelfsema aan de slag voor het Citroën-rallyteam. Hij coachte jonge coureurs. In maart dit jaar werd hij benaderd door Dirk de Boer, de coureur van het Preston Palace Rallyteam. Of Roelfsema zin had om voor hem te navigeren… En daarvoor was de Raaltenaar wel te porren. Het team staat inmiddels op de derde positie in het NK van de BMW 325 I-Challenge. De competitie bestaat uit acht officiële rally’s en wordt op 1 november afgesloten met de Euregiorally in Hengelo.
Of het niet kriebelt dat hij nu niet meer achter het stuur zit? “Nee, echt niet. Rijden en navigeren; ik vind beide leuk om te doen. Of ik met Dirk zou willen ruilen? Nee, hij is echt een allround rallyrijder. Als navigator ben je enorm belangrijk. De rijder doet niets zonder jou. Om eerlijk te zijn, krijg ik onderweg soms de helft van de route niet mee. Dan zit ik diep weggedoken in mijn stoel de rallynotes door te geven. Een voorbeeldje: dan geef ik door 70, L2. Dat betekent dat er over 70 meter een bocht komt naar links. Die 2 is een gradatie voor de scherpte van de bocht. Ik kan die aanwijzingen eventueel uitbreiden met een plus, dat betekent vol erin, of een min, dat is wat terughoudender erin gaan. En je kunt ook aangeven of de coureur moet snijden of sec de bocht in moet. Ik heb in de auto een tripmaster, een klein apparaatje dat de meters aangeeft, dat ik na elke bocht meteen weer op nul zet.”

Modder
De Hellendoorn Rally begint wat betreft Fred Roelfsema en Dirk de Boer dan ook al op donderdagavond 17 september. Dan krijgt het tweetal drie uur de tijd om de eerste zes proeven te verkennen. “Alle bochten, hobbeltjes in de weg, drempels, noem het allemaal maar op, zet je dan om in rallynotes.” Vrijdag volgt de verkenning van de rest van de route. Vrijdagavond rond een uurtje of zeven beginnen de eerste coureurs aan hun proeven. De rally heeft er in totaal acht, die allemaal twee keer verreden moeten worden. De totale route heeft een lengte van 495 kilometer, daarvan is zo’n 187 kilometer verwerkt in de proeven. De teams rijden van proef naar proef. Roelfsema: “Onderweg moet je de notes telkens aanpassen. Het kan namelijk zijn dat er zand op de weg is komen te liggen, dat het is gaan regenen of dat je door modder een bocht wat minder scherp kunt nemen. Ga er maar van uit dat als er honderd auto’s twee of drie keer over een stuk weg racen, er wat kan veranderen. Dat maakt de rallysport wat mij betreft tot de hoogste vorm van autosport. Een circuit blijft altijd hetzelfde. De Hellendoorn Rally staat bovendien ook nog eens zeer hoog aangeschreven in het rallywereldje. Het is niet voor niets één van de grootste rally’s van Nederland. Het evenement is enorm goed georganiseerd en de routes zijn prachtig! En het is natuurlijk geweldig dat je de Luttenbergring meepakt. Heerlijk scherpe bochten! Spanning en sensatie!”

Microkosmos
Natuurlijk kleven er gevaren aan de sport. Roelfsema vertelt over een stevig ongeluk in 2007, waarbij een collega-coureur zwaar gewond raakte. “Hij zit nu in een rolstoel. Dat was verschrikkelijk. Na ongelukken gaan de veiligheidseisen meteen omhoog. Dat merkten we vooral na het ongeval in Amsterdam in 2013, waarbij een rallyauto inreed op het publiek. De veiligheidseisen zijn enorm. Je zit vast in een zespuntsgordel, je overall is brandwerend, net zoals je ondergoed. Daarnaast dien je een zogenaamd HANS-systeem te hebben aan de helm, waarmee je een whiplash kunt voorkomen. En dan hebben alle auto’s natuurlijk een gecertificeerde kooiconstructie. En ook aan het publiek wordt gedacht. Er zijn nu veel meer zones waar men niet mag komen.” Maar het gevaar hoort er natuurlijk ook bij. Dat maakt de rallysport ook tot zo’n adrenalinegebeuren. “Het is inderdaad een sport voor mensen die een beetje kind zijn gebleven. Je blijft er ook jong bij. Het draait tenslotte allemaal om conditie en reactievermogen. De hoogtepunten? Het winnen van een groot aantal rally’s natuurlijk. Het NK in 2012. Maar ook het wereldje an sich. Je leert zoveel mensen kennen die dezelfde passie hebben als jij. We leren allemaal van elkaar en we helpen elkaar allemaal verder. Het is echt een microkosmos. Waar krijg je nu de kans om met 170 kilometer per uur over een afgesloten weg te razen, waar je normaal maar 30 of 50 mag? Da’s toch een kick hoor! En dan ineens vol in de ankers! Prachtig, het is ook een samenspel tussen mens en machine.”

Door |2018-04-25T08:52:15+00:00september 16th, 2015|Rally 2015|

Doneren

Naam

Bedrijfsnaam

E-mailadres*

Bericht

Bedrag *